Content Delivery Network to proste i praktyczne rozwiązanie, które realnie wpływa na szybkość ładowania strony. Korzystają z niego duże firmy, aplikacje, portale informacje, a coraz częściej również średnie przedsiębiorstwa. Jego wdrożenie przynosi szereg korzyści. Sprawdź, jak działa CDN, jak go połączyć i zwiększyć ilość wejść na stronę.
Spis treści
Czym jest Content Delivery Network i jak działa CDN?
Content Delivery Network (CDN) to rozproszony system serwerów rozmieszczonych geograficznie, który współpracuje ze sobą w celu szybszego dostarczania treści użytkownikom końcowym. Głównym celem CDN jest minimalizacja opóźnień i zwiększenie wydajności serwisu internetowego poprzez skrócenie fizycznej odległości między serwerem a użytkownikiem.
W pierwszej kolejności następuje replikacja treści. Główne dane np. obrazy, filmy, pliki CSS/JS, dokumenty są kopiowane z serwera źródłowego (origin server czy VPS) do wielu serwerów CDN zlokalizowanych w różnych regionach świata. Następnie serwery CDN przechowują często pobierane treści statyczne, dzięki czemu przy kolejnych żądaniach nie muszą ponownie korzystać z serwera źródłowego. Kiedy użytkownik wchodzi na stronę, jego żądanie jest automatycznie kierowane do najbliższego geograficznie lub najlepiej dostępnego serwera CDN (tzw. edge server). Dzięki temu dane pokonują krótszą drogę i szybciej docierają do użytkownika. CDN potrafi również odświeżać treści w cache’u zgodnie z określonymi regułami (TTL — time-to-live) lub w razie potrzeby natychmiastowo wymuszać aktualizacje, co znacząco przyspiesza cały proces.
Jak CDN współpracuje z serwerem głównym strony?
CDN współpracuje z serwerem głównym strony buforując jego zawartość. Dzięki temu można go odciążyć, a konsekwencją tego działania jest przyspieszenie ładowania strony i zwiększenie jej przepustowości. Korzystnie wpływa to również na bezpieczeństwo strony internetowej. CDN rozprasza ruch, dlatego strona jest bardziej odporna napotencjalne ataki DDoS czy znaczne skoki ruchu. Dzięki rozwojowi technologii na rynku można znaleźć wiele firm, które oferują możliwość skorzystania z CDN. Wśród nich są między innymi Amazon czy Google. By skorzystać z CDN trzeba wybrać dostawcę, zarejestrować się i doda domenę. Później trzeba zmienić ustawienia DNS. To moment, w którym trzeba zaktualizować serwery nazw u dostawcy domeny. Po wprowadzeniu zwykle musi minąć około 24h. Później można sprawdzić za pomocą dostępnych narzędzi jak strona przyspieszyła.
Dlaczego warto wdrożyć CDN? Najważniejsze korzyści
Do najważniejszych korzyści z CDN należą:
- szybsze ładowanie stron, dzięki skróceniu drogi dostarczania treści,
- lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarce Google,
- większa odporność i mniejsze ryzyko pojawienia się awarii,
- zwiększona ochrona przed atakami DDoS, bo serwery CDN filtruje podejrzany ruch,
- skalowalność, która jest niezbędna przy dużych wzrostach ruchu,
- globalny zasięg, szczególnie ważny przy serwisach o międzynarodowym zasięgu.
Dla kogo warto wdrożyć CDN i jak zacząć?
Globalna sieć serwerów i jej wdrożenie sprawdzi się nie tylko w przypadku dużych korporacji, ale również małym i średnim firmom, sklepom internetowym czy dużym portalom. Jeśli witrynę odwiedza użytkowników jednocześnie, CDN pomaga rozłożyć obciążenie pomiędzy wiele serwerów. Dzięki temu nie następują spadki wydajności, a strona działa stabilnie nawet w okresach największego obciążenia. System rozproszonych serwerów to dobre rozwiązanie dla sklepów internetowych. Umożliwia skrócenie czasu ładowania zdjęć produktów, skryptów i stylów CSS, co może przełożyć się na mniejszą ilość porzuconych koszyków, a finalnie lepsze wyniki sprzedaży. Sieć serwerów dostarczających treści najlepiej sprawdzi się dla dużych sklepów, platform ze sporą ilością treści multimedialnych, serwisom wideo, portalom edukacyjnym, a także będzie dobrym rozwiązaniem dla projektów, które wymagają wysokiego poziomu bezpieczeństwa.
Sieć dostarczania treści i jej implementacja powinna zacząć się od weryfikacji potrzeb – trzeba określić gdzie znajdują się użytkownicy, jak wygląda czas ładowania witryny itd. Kolejnym krokiem jest wybór odpowiedniego dostawcy CDN, a następnie konfiguracja domeny i połączenia. Po wdrożeniu trzeba monitorować efekty i w razie konieczności zmieniać ustawienia. Co ważne, wdrożenie CDN nie wymaga zmiany całej infrastruktury. Można wprowadzić to stopniowo, np. najpierw dla plików statycznych (grafik, JS, CSS), a następnie rozszerzyć na całą aplikację. Chcesz postawić na wysokiej jakości usługi? Wybierz sprawdzone Data Center i zadbaj o jakość swojej witryny.
Podsumowanie
Content Delivery Network (CDN) to rozproszona sieć serwerów (tzw. edge servers) umieszczonych w różnych lokalizacjach geograficznych. Jej głównym celem jest przyspieszenie ładowania strony poprzez przechowywanie statycznych treści (obrazy, CSS, JS) i dostarczanie ich użytkownikowi z najbliższego serwera. To rozwiązanie odciąża serwer główny, poprawia bezpieczeństwo (odporność na ataki DDoS) i zwiększa skalowalność witryny, szczególnie przy dużym ruchu.
Odpowiedzi na najczęstsze pytania
Czym są serwery CDN?
To serwery rozmieszczone geograficznie, które przechowują kopię (buforują) treści ze serwera głównego.
Jak CDN chroni przed atakami?
Rozprasza ruch i filtruje podejrzane żądania, zwiększając odporność na DDoS.
Co to jest TTL w kontekście CDN?
Time-to-Live – reguła określająca, jak często treści mają być odświeżane w pamięci cache serwera CDN.
