
Wybierając domenę dla swojej strony internetowej, musisz wybrać zarówno główny adres, jak też rozszerzenie, czyli tę część, która znajduje się po kropce. Choć najczęściej w naszym kraju spotykane są końcówki „.pl”, wybór jest dużo większy. Zobacz, jakie są dostępne rozszerzenia domen internetowych, czym kierować się przy podejmowaniu decyzji i jaka opcja może być najkorzystniejsza dla Twojej firmy.
Jakie są rodzaje rozszerzeń domen i czym się różnią?
Lista rozszerzeń domen jest bardzo długa i większość z nich może zostać bez przeszkód wykorzystanych przez każdego właściciela strony internetowej, natomiast niewielka część jest zarezerwowana dla określonych podmiotów, np. państwowych. Wyróżnić można kilka najważniejszych rodzajów:
- Domeny generyczne (gTLDs) – ogólne, o zasięgu globalnym, niewskazujące na żaden kraj – .com, .net, .org, .info
- Domeny generyczne ograniczone – również o zasięgu globalnym, lecz o specjalistycznej tematyce, np. .biz
- Domeny krajowe (ccTLD) – końcówki domen internetowych wskazujące na konkretny kraj, np. .pl, .de, czy .uk
- Nowe domeny (nTLD) – grupa rozszerzeń istniejąca od 2011 roku, ciągle poszerzana, wykorzystywane np. przez marki, czy influencerów, np. .book, czy .finance
- Domeny funkcjonalne krajowe – określające funkcje w ramach domeny krajowej, np. com.pl, biz.pl
- Domeny regionalne krajowe – zawężające obszar zainteresowania witryny w ramach domeny krajowej, np. warszawa.pl
Jeżeli już masz nazwę dla swojej domeny oraz wybrałeś rozszerzenie, możesz zarejestrować ją w Sprint Data Center. Świadczymy kompleksowe usługi dla właścicieli stron internetowych. Możesz na nas liczyć nie tylko, gdy potrzebna jest Ci rejestracja wolnej domeny, ale też tani hosting, czy serwer VPS.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze rozszerzenia domeny?
Sama idea rozszerzenia domen sprawia, że przedsiębiorcy otrzymują wskazówki, które z nich powinni wybrać. Mają one bowiem ułatwiać identyfikację strony internetowej i wskazywać, czego może dotyczyć jej tematyka.
Głównym aspektem, który należy wziąć pod uwagę podczas wyboru końcówki domen, jest oczywiście lokalizacja. Chodzi zarówno o miejsce działania firmy, jak też rynek docelowy. Jeśli przedsiębiorstwo działa w Polsce, najrozsądniej wybrać rozszerzenie „.pl”, zaś gdy celuje ona w rynki międzynarodowe, korzystniejsza może być opcja „.com”. Domeny z końcówkami generycznymi oraz krajowymi są również wciąż postrzegane przez niektórych klientów jako bardziej wiarygodne i godne zaufania, niż np. nowe domeny nTLD. Oprócz tego przedsiębiorstwa biorą także pod uwagę kwestie ekonomiczne. Domeny polskie, regionalne, czy funkcjonalne są w naszym kraju znacznie tańsze niż globalne oraz narodowe dla innych państw.
Jak dopasować rozszerzenie domeny do marki i strategii marketingowej?
Jak własne rozszerzenie domeny może współgrać z Twoją marką i strategią marketingową? Dopasuj końcówkę do obszaru, a także charakteru działania. Jeśli np. działasz w edukacji, warto zastanowić się nad domeną „.edu”, która podniesie wiarygodność wśród klientów i będzie świadczyć o profesjonalizmie. Jeżeli działasz w branży, gdzie możesz sobie pozwolić na mniej konwencjonalną strategię i chcesz się wyróżnić, rozważ rozszerzenia z grupy nowych, np. „.pizza”.
Ponadto należy pamiętać o tym, aby przy wyborze spojrzeć na adres domeny jako całość, czyli zarówno na część przed kropką, jak i po niej. Będzie to bowiem zwrot wpisywany przez Twoich klientów w przeglądarce, w momencie gdy będą oni chcieli odwiedzić Twoją witrynę. Adres powinien być zatem spójny, nie może wprowadzać w błąd i musi być łatwy do zapamiętania. Zbyt długi lub zbyt skomplikowany może wykluczyć możliwość ręcznego wpisania go przez użytkownika, a w konsekwencji nawet ograniczać ruch na Twojej stronie.