Sztuczna inteligencja przyczynia się do licznych usprawnień w firmach działających w różnych branżach. Szczególnie sprawdza się w automatyzacji pracy oraz optymalizacji procesów zarządzania przedsiębiorstwem. W podobny sposób AI może przydać się firmom oferującym usługi data center. Zobacz, jak przebiegać może automatyzacja data center z wykorzystaniem AI.
Zastosowania automatyzacji i AI w data center
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w zarządzaniu data center można podzielić na kilka najważniejszych sektorów. Jest to:
- zarządzanie infrastrukturą fizyczną – optymalizacja chłodzenia w czasie rzeczywistym, minimalizacja zużycia energii, monitoring stanu technicznego infrastruktury minimalizujący ryzyko awarii i pozwalający przewidzieć eksploatację urządzeń
- zarządzanie zasobami IT – sztuczna inteligencja w data center pozwala na skuteczniejszy monitoring sieci w czasie rzeczywistym i dostosowanie zasobów w zależności od faktycznego zapotrzebowania na nie
- bezpieczeństwo i ciągłość działania – sztuczna inteligencja może zostać “nauczona” tego, jak ma działać infrastruktura, w związku z czym będzie w stanie szybko zauważyć potencjalne anomalie. Umożliwia to zarządzającym szybszą reakcję i zapobieganie niebezpieczeństwu, jak np. utracie ciągłości działania
Korzyści z wdrożenia automatyzacji i AI
Nowoczesne data center powinno rozważyć wdrożenie rozwiązań z zakresu automatyzacji pracy i sztucznej inteligencji ze względu na szereg korzyści, jakie mogą się z tym wiązać. Obejmują one zarówno zalety wizerunkowe, czy marketingowe, jak też możliwe do zmierzenia oszczędności finansowe.
Oszczędności przyniesie zredukowanie bieżących kosztów operacyjnych. Lepsze zaplanowanie działań i odpowiednie rozdysponowanie zasobów przyczyni się do zmniejszenia zużycia energii, czy materiałów wykorzystywanych do chłodzenia. Również koszty zatrudnienia personelu mogą spaść, ponieważ część zadań da się wykonywać w sposób maszynowy, automatyczny.
Inteligentne systemy zarządzania infrastrukturą IT sprawiają, że usługi oferowane dla klientów data center są wydajniejsze, a także bardziej niezawodne, mniej awaryjne. To z kolei jest doskonałym materiałem gotowym do wykorzystania w działaniach marketingowych przedsiębiorstwa, zorientowanych na zwiększenie bazy klientów. Sprawniejsze, mniej awaryjne, bardziej zaawansowane technologicznie data center to bowiem data center lepiej postrzegane przez samych odbiorców, którzy korzystają z jego zasobów na co dzień.
Data center wykorzystujące sztuczną inteligencję i zarządzane na podstawie pozyskiwanych w ten sposób danych będzie także bardziej konkurencyjne. Gotowość do elastycznych zmian i szybkiego dostosowywania się do zmiennego środowiska to cecha charakterystyczna dzisiejszych czasów, co jest szczególnie widoczne w sektorze usług IT, gdzie technologia potrafi zmieniać się z miesiąca na miesiąc. Im bardziej dopracowane, prowadzone w oparciu o rzetelne dane będzie zarządzanie data center, tym też większa szansa, że przetrwa ono kolejne zmiany na rynku i oprze się działaniom licznej konkurencji.
Wyzwania i przyszłość automatyzacji i AI w centrach danych
Choć wpływ sztucznej inteligencji na zarządzanie data center jest widoczny już teraz, eksperci są zgodni, że w najbliższych latach będzie on coraz większy. Konieczne będzie dalsze dostosowywanie infrastruktury i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań, aby nadążyć za zmianami zachodzącymi na rynku. Niezbędne jest stosowanie rozwiązań wyłącznie najwyższej jakości oraz zatrudnianie kompetentnego personelu, aby stosowane technologie zapewniały odpowiednią integrację systemów i danych.
Eksperci nie mają również wątpliwości co do tego, że część działających obecnie na rynku firm nie podoła tym wyzwaniom. Przeszkodami może okazać się nakład niezbędnej pracy, czy koszty poszczególnych rozwiązań. Czynnikiem hamującym rozwój może być również brak odpowiednich kadr, ponieważ będzie rosło zapotrzebowanie na specjalistów m.in. z zakresu analityki, co również wiąże się z kosztami szkoleń, czy rekrutacji. Prawdopodobnie, tak jak to dzieje się już teraz w innych dziedzinach, również w zakresie data center rozwój sztucznej inteligencji wymusi też dostosowywanie do niego regulacji prawnych na szczeblu krajowym i europejskim.
